De schaakwereld zit deze week in een lage versnelling. De FIDE Grand Prix in Belgrado is vorige week geëindigd met een mooie overwinning voor Richard Rapport. Morgen begint het tweede toernooi in de online Meltwater Champions Chess Tour, de Charity Cup, en maandag in Berlijn de laatste wedstrijd van de Grand Prixserie. Daar tussenin dus een kalm weekje. In Nederland heerst de lange periode van serene rust die traditioneel intreedt na de Hoogovens/TaTa Steeltoernooi en waarin we het moeten doen met de KNSB-competitie. Maar vergis je niet! De KNSB-competitie is verreweg de grootste schaakwedstrijd in Nederland. Elke ronde (dus één middag) brengt ruim 2500 schakers aan het bord. Gerekend over het hele seizoen is dat aantal veel groter, omdat vaak invallers worden opgesteld. Een totaal aantal van 3000 deelnemers lijkt een reële schatting.
In de Meesterklasse staat Charlois Europoort op de eerste plaats. Dat doet mij goed. In de seizoenen 1968-69 en 1972-73 was Charlois clubkampioen van Nederland en een verre neef van mij, J. Kunnen, was een vaste kracht in dat team. In de database staat een partij van hem tegen Van Scheltinga, maar door een vreemde speling van het lot is de voorletter J vervangen door een R. Dat heeft mij bewonderende blikken van van nature weinig achterdochtige mensen opgeleverd: Th. van Scheltinga - R. Kunnen, 0-1.
Voor degenen die het dicht bij huis zoeken is er de NOSBO-competitie. Deze is bescheiden van opzet met twee klassen voor achttallen, twee voor zestallen en twee voor viertallen. Dit seizoen hebben zich 33 teams met 194 spelers (excl. invallers) ingeschreven. In totaal zijn 17 van de 29 NOSBO-clubs vertegenwoordigd.
De competities verlopen dit seizoen chaotisch. Corona-perikelen zullen daaraan niet geheel vreemd zijn. De Meesterklassewedstrijd van Groninger Combinatie 1 tegen Caïssa 1 ging niet door omdat Caïssa niet voldoende spelers kon opstellen. De wedstrijd wordt later ingehaald en Caïssa krijgt twee matchpunten in mindering. Vooral in de 5e en 6e klasse KNSB en in de NOSBO-competitie zijn nogal wat wedstrijdstrijden niet gespeeld of uitgesteld en meerdere keren zijn teams onvolledig opgekomen. Sommige, o.a. Haren/Oostermoer in de 3e klasse A van de KNSB-competitie, hebben zich teruggetrokken.
Persoonlijk houd ik erg van de KNSB-wedstrijden op zaterdagmiddag. Er heerst een sfeer die je ook bij meerdaagse toernooien tegenkomt. En vaak is het spannend. Helaas moet ik dit seizoen verstek laten gaan en doet mijn team van Groninger Combinatie het in de 4e klasse A niet erg goed. Ook in de NOSBO-competitie is het prettig spelen. Je mist iets als je er niet bij bent. Volgend jaar doet Schaakclub Roden ook weer mee, I presume?

Opgave
Elke maand een serie opgaven, steeds stijgend in moeilijkheidsgraad. Ter lering en vermaak.

03-3 H2203-3.jpgoe wint wit?

2203-2.jpg

Oplossing van de vorige week

03-2 Wat is de winnende zet van wit?
1.Pd8+ Txd8 (anders dameverlies) 2.Dxe7+ Kg8 3.Dxd8+ met materiaalwinst en aanval