U leest een geschrift van een mantelzorger. Mijn beminde Dame is gevallen, heeft een dubbele schaambeenfractuur opgelopen en is voorlopig niet of nauwelijks mobiel. De liefde gaat voor alles en dus is het schaken flink gedaald in de hiërarchie van leuke en minder leuke activiteiten. Geen interne competitie van Schaakclub Roden, geen interne competitie van Groninger Combinatie, geen NOSBO-beker, geen KNSB-competitie. Alle aandacht gaat uit naar de wereld tussen keuken en postoel, tussen pyjama en kleren. Een behoorlijke schaakpartij zit er de komende maanden niet in. Het denkraam is ook niet meer op schaken ingesteld. Er zouden teveel stukken vallen, niet alleen de geliefde Dame.
Zo moeilijk het is goede schaakzetten te bedenken, zo gemakkelijk is het na te denken over de dingen die voorbijgaan. Zal Magnus Carlsen echt zijn wereldtitel opgeven als Alireza Firouzja het kandidatentoernooi niet wint? Staat de generatie van Karjakin, Carlsen, Caruana en Giri op het punt te worden voorbijgestreefd door de generatie van Firouzja, Abdusattorov, Esipenko en Gukesh D? Leeft de NOSBO nog? Zal Schaakclub Roden over 10 jaar haar 70-jarige jubileum vieren? Wie houdt Tom Visser van het kampioenschap af?
Waar gedacht wordt, kan worden geschreven. U begrijpt het goed: al mantelzorgend schrijf ik voort. Deze column is nog niet afgelopen!

Opgave
Elke maand een serie opgaven, steeds stijgend in moeilijkheidsgraad. Ter lering en vermaak.

Zwart geeft mat in 3 zetten2201 4

Opgave vorige week