Op maandag 27 oktober trad het derde team aan tegen het tweede team van ten Boer. Dit seizoen wordt in de derde klasse gespeeld met viertallen, dus het zou niet erg moeilijk moeten zijn om een compleet team op te stellen. De praktijk bleek echter anders. Hoewel met Majid afgesproken was dat hij zou spelen, bleek bij aanvang van de wedstrijd Majid in geen velden of wegen te bekennen. Gelukkig bleek Piet Brouwer bereid in te vallen, zodat een reglementaire nul werd voorkomen.

Aan het eerste bord speelde Willem Jongsma met zwart. In een nogal ongebruikelijke opening kozen beide partijen een vrij passieve opstelling. Over het algemeen is het niet eenvoudig om een ervaren speler als Willem te verrassen, maar dit maal verraste Willem zijn tegenstander (en zijn teamleider) door het vrijwillig laten insluiten van een van zijn paarden. De eerste nul leek aanstaande, maar op routine wist Willem de stelling dicht te schuiven en zelfs nog aanvalsmogelijkheden te creeren.

Arnold speelde met wit op bord 2. Hoewel, van spel was niet veel sprake. Hij won de partij onmiddellijk in de opening, via 1. e4 e5 2. Pf3 Pf6 3. Pxe5 Pxe4. Iedereen die met zwart de Russische (Petroff) opening speelt dient te weten dat hij op de derde zet d6 moet spelen, maar voor Arnold's tegenstander was dit nieuw (?). De eenvoudige voortzetting 4. De2 Pf6 ?? 5. Pc6+ was voldoende om de dame van zwart te veroveren, en de winst op bord 2 was binnen.

Op het vierde bord offerde Maurice Cox (te) veel materiaal in de hoop een koningsaanval te creeren. Helaas bleek dit ijdele hoop, en dus was de eerste nul een feit. Met de stand 1-1, besloot de speler op het eerste bord van Ten Boer remise aan te bieden, ondanks zijn materiele voorsprong van een vol stuk. De aanvalsdruk van Willem bezorgde hem nog de nodige problemen, waardoor hij voor veiligheid koos. Na enig overleg tussen Willem en Arnold (teamleider) werd besloten om de remise maar te accepteren, zodat het derde bord de beslissende partij zou worden.

Op dit bord speelde Piet Brouwer namens Roden. Hij speelde met zwart tegen een d4-opening. Piet voelt zich over het algemeen veel beter thuis tegen e4-spelers, maar helaas heeft zwart bij de keuze voor de eerste zet het niet voor het zeggen. De (lange) partij ging materieel gelijk op tot in het eindspel. Dit eindspel bestond uit louter pionnen, maar de pionstructuur van wit was duidelijk beter dan die van zwart. Dit werd Roden 3 fataal, zodat de eerste nederlaag 1.5-2.5 een feit is.

Op dinsdag 18 november krijgt het derde team een nieuwe kans in de match Grijpskerk 2 - Roden 3. Waarschijnlijk een zware dobber, want Grijpskerk versloeg Bedum 2 met de perfecte score van 4 tegen 0.

W. Jongsma     1631 - W. van Dijken     1519 ½  - ½
A. Meijster 1601 - A.M. Mertens 1465 1 - 0