22 10 17 pieter johan

Het was al weer de vijfde ronde en aan de kop van de ranglijst van SC Roden wordt hard gestreden om de koppositie. Johan Zwanepol wist twee gezonde pionnen voor te komen in zijn partij tegen Pieter Doller die dit seizoen meespeelt in Leek en in Roden. Eerst miste Johan een mat in één met stukwinst en later wist Pieter door taai te verdedigen er zelfs nog een remise uit te slepen. Doordat Lieuwe Boskma deze ronde niet speelde en daardoor minder punten pakte nam Pieter dankzij dat zwaarbevochten halve punt zelfs de koppositie over.
Na zijn nederlaag in de derde ronde was Tom Visser erop gebrand om voor een vol punt te gaan tegen Theo Wolthekker. Met een serie logische zetten waarop Tom patent lijkt te hebben wist hij feilloos de samenhang tussen de zwarte stukken te verzwakken om vervolgens zijn stukken binnen te loodsen in de verbrokkelde stelling van zijn tegenstander. Een vol punt was weer binnen.
Na ettelijke jaren van afwezigheid is Richard Matulessy weer terug op de club en inmiddels weer ouderwets op dreef. Deze ronde nam voorzitter Arend van der Burgh het tegen hem op en die wist een voordeel in partij te bereiken maar kwam wel met een gepend paard te zitten. Als hij dat had opgelost was er niet zoveel aan de hand geweest maar Richard wist die penning te benutten door een hele leuke manoeuvre met zijn c-pion en daarmee ging de winst van de partij naar Richard.
Ons nieuwe clublid Edson Antonio lijkt zijn draai aardig te hebben gevonden en wist lange tijd goede zetten te vinden in zijn partij met zwart tegen Jan van Spijker. En die speelde zoals altijd zijn favoriete Koningsgambiet waarbij de witte f-pion wordt geofferd om snel aanvalsspel te krijgen. Edson liet zich daardoor niet overrompelen en moest pas in het middenspel een witte vrijpion toestaan. Gesteund door een goed gepositioneerd paard wist Edson met zijn toren en koning de opmars van die witte pion lang tegen te houden totdat wit met zijn koning de zwarte stelling wist binnen te wandelen. In de kluwen van diverse wederzijdse dreigingen met penningen, paardvorken en tussenschaakjes wist Jan twee zetten dieper te rekenen en zo met een paard en vrijpion meer de winst binnen te slepen.

In de volgende ronde zullen de acht sterkste spelers van Roden hun interne competitie even pauzeren om aan te treden tegen het achttal van Het Kasteel uit Coevorden. Omdat we er veel leden bij hebben gekregen hebben we zelfs extra ruimte in het Trefpunt Scheepstra nodig om alle schakers een prettige speelplek te bieden.