Roden, 26 augustus 2019

Beste Lieuwe,

Met mijn benoeming als voorzitter van deze mooie vereniging, betekent het dat we na een dienstverband van tien jaar van jou afscheid gaan nemen als clubvoorzitter. Lieuwe, in het rijtje van Sjoerd Cats, de onlangs overleden At de Groot, nam je in 2009 de voorzittershamer over van Piet Brouwer.

In de afgelopen tien jaren heb jij een aantal grote veranderingen in gang gezet en ben je met je team met veel zaken bezig geweest. Vaak prettige vernieuwingen, maar ook wel eens moeizame overleggen met wisselende organisaties: Promens Care, Cosis of WIN. Ik refereer even naar de verhuizing van het dorpshuis Nieuw Roden naar het Trefpunt Scheepstra, alweer zeven jaar geleden. De “wederopstanding” van het Ot & Sientoernooi in 2014, de samenwerking met Schaakclub Leek, de inrichting van de Treftuin, maar bovenal de inspanning naar de vele jeugdschaakactiviteiten in onze gemeente Noordenveld. De Grand Prix, het Basisscholenkampioenschap en de jaarlijkse jeugdtraining op de basisscholen leiden telkens op tot nieuwe jonge schaakenthousiastelingen.

Je hebt veel zaken in huis die je een goed voorzitter maken; je leidt, stuurt, motiveert en begeleidt, je bent sociaal, collegiaal en amicaal en weet leden te binden. Naast sportiviteit speelt gezelligheid binnen de club voor jou een belangrijke rol, ook al gaat dat soms wel eens iets ten koste van de sportieve aspiraties. Toen je op de laatste competitie-avond clubkampioen werd, viel het ons op, dat je dat kampioenschap eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vond. Wel genoot je zichtbaar van de grote opkomst van leden op die avond, waarmee daarna nog een goed glas wijn werd gedronken tijdens een prettig gesprek.

In het bestuur gaan we je zeker missen, je opvolger staat voor een uitdagende taak. Voor ieder van ons zal dat even wennen zijn. Gelukkig zijn we jou voor de club niet kwijt en zullen we zeker zo nu en dan nog een beroep op je doen. Lieuwe, hoewel ik in ons clubblad de Roder Loper lees dat de vereniging al in 2015 op zoek was naar een andere voorzitter, zijn we blij dat je die taak zo lang binnen onze vereniging hebt willen vervullen. Deze lofrede komt natuurlijk ook toe aan de inzet van jouw medebestuurders, maar dit moment sta jij even in het middelpunt van de belangstelling.

Bij een afscheid hoort een cadeau. Een attentie van de vereniging, van alle leden. Als blijk van dank voor jouw inzet. Aan mij de eer om die cadeaus aan jou te mogen overhandigen.

Namens schaakclub Roden,

Arend van der Burgh, voorzitter