Johan Zwanepol heeft de leiding genomen in de rapidcompetitie. Op de eerste speelavond won hij al zijn partijen! Datzelfde deed gastspeler Adrian Kuiper van schaakclub Leek, maar die heeft maar drie van de vier ronden meegedaan. Eerder op de avond speelde hij zijn partij vooruit tegen Theo Wolthekker voor de match Leek 1 - Roden 1 van vrijdag a.s. Met succes, want hij heeft gewonnen.
Op de gedeelde derde plaats staan Tom Visser en Ruurd Kunnen. Beiden verloren één partij en wel tegen Johan. Dat geeft diens eerste plaats extra glans.
In de eerste ronden leek Derk Holman de held van de avond te worden. Hij had geen medelijden met de twee andere gastspelers uit Leek, Frans Huisman en Tije Smedinga. Ook Ruurd had zijn handen vol aan onze nestor. Pas in de laatste ronde sloeg de vermoeidheid onverbiddelijk toe en ging hij tegen Tom kansloos ten onder.
Drie uit vier hebben ook Jeppe Teensma en Arnold Meijster gehaald. Vanwege hun lagere weerstandspunten staan zij met deze mooie score onder Jan Duisterwinkel en Lieuwe Boskma die 2½ punt uit vier partijen hebben gescoord. Het lijkt niet eerlijk, maar het klopt vast wel. De wegen van het Keizersysteem zijn soms ondoorgrondelijk, en voor iedereen gelijk. Ook Theo Wolthekker, Henk Kouwenberg en Ale Bakker staan lager op de ranglijst dan op grond van hun ongewogen score verwacht zou worden. De ondoorgrondelijkheid van het Keizersysteem blijkt helemaal uit de positie van Bob van Maanen. Bob is de rode lantaarndrager geworden. In vier ronden heeft hij een half punt gehaald. Boven hem staan echter maar liefst drie spelers die al hun partijen hebben verloren.
Jan Duisterwinkel en Lieuwe Boskma speelden remise tegen elkaar en verloren beide van Adrian. Logisch dus dat zij vrijwel gelijk staan. Jan van Spijker heeft twee van zijn drie partijen gewonnen. De vierde ronde heeft hij overgeslagen. Ook Theo heeft 2 uit 3 gescoord. De eerste ronde moest hij verstel laten gaan om de partij tegen Adrian Kuiper vooruit te spelen en in de tweede ronde moest hij tegen …. Adrian Kuiper. En weer moest Theo zijn meerdere in hem erkennen. Ale speelde remise tegen Henk Kouwenberg en won van Bob van Maanen en Frits Bosman. Met zijn 2½ uit 4 staat hij vlak onder Cees Hageman die 2 uit 4 heeft. Die had dat te danken aan zijn winst tegen Jan Pezij, waarin hij het vege lijf redde met de originele zet Pf6-d4.
Bob heeft zoals gezegd één remise gescoord. Het is een halfje om te koesteren, omdat hij het heeft ontfutseld aan Arend van der Burgh, zeker niet de eerste de beste. Arend haalde nog een half punt tegen Frans van Doorn en daarmee was voor hem de pijp leeg. Frans had het genoegen te winnen van Jan Willem van der Kouwe, die helaas op deze eerste rapidavond van het seizoen niet aan scoren is toegekomen. Jan Pezij en Dirkjan Korenhof wonnen hun partij in de eerste ronde. In het relatief zware programma dat voor hen volgde, konden zij hun totaal echter niet uitbreiden.
Jannie Russchen bleef ook op de nul steken. De enige vrouw van onze club laat iedere speelavond zien waar het bij ons eigenlijk om gaat: de gezelligheid onder elkaar, het spelplezier en de verrukking over de mooie combinaties die je in een schaakpartij kunt tegenkomen, zijn belangrijker dan de puntjes op de ranglijst.