De tweede ronde van de interne competitie van Schaakclub Roden werd gekenmerkt door een aantal stevige blunders van niet de minste spelers. Johan Zwanepol had een moeilijke avond tegen Tom Visser. Met hangen en wurgen had hij min of meer stand gehouden, totdat het noodlot in de tijdnoodfase toesloeg. Johan liet zijn dame verschalken en Tom kon zijn tweede overwinning van het seizoen bijschrijven. Ook in de partij van Cees Hageman tegen Dirkjan Korenhof liet eerst genoemde zo maar een stuk slaan. Dirkjan incasseerde met dank de aangeboden toren en de winst. Cees bleef met lege handen achter; hij wacht nog op zijn eerste winstpartij.
En dan de partij Henk Kouwenberg tegen Frans van Doorn. Henk wist het veel te opportunistische openingsspel van Frans goed te weerleggen en hij kwam totaal gewonnen te staan. Toen deed hij iets wat veel romantische schakers overkomt; in plaats van op brute wijze een stuk te winnen ging hij op zoek naar een oogstrelende matcombinatie. Dat wist Frans met veel trucs te voorkomen. Toen Henk in een moment van onoplettendheid vervolgens een toren weg gaf, was het pleit beslecht en ging Frans er alsnog met de winst van door. Twee uit twee heeft hij nu - zien we de oude Frans weer terug?
Hoeveel rustiger ging het er aan toe in de partij tussen clubkampioen Ward Romeijnders en de met zwart spelende Lieuwe Boskma. Het werd een strategische laveerpartij waarin geen van beiden reële winstkansen kon creëren. Remise was het logische resultaat. Ruurd Kunnen wist met de witte stukken goed te profiteren van enkele minder sterke openingszetten van Jan Duisterwinkel en won met solide spel. Henk van Bemmel gaf in zijn eerste partij van het seizoen Bob van Maanen geen kans. Jeppe Teensma had tegen Menno Keizer zijn avond niet. Menno won al vroeg in de partij twee pionnen en maakte het met vaste hand uit.
Olaus Diebrink liet tegen Dick Dalmolen zien dat hij na een paar jaren van veel afwezigheid weer goed in vorm is. In een ingewikkelde strategische partij wist hij met wit te winnen. Als enige B-speler heeft hij een 100%-score. Arnold Meister won van ons nieuwe lid Peter Slaman die na een aantal jaren weer actief is gaan schaken en nog wat ervaring moet opdoen met de nieuwe klokken en het speeltempo. In een dame-eindspel met een pion meer lukte het Arnold eerst zijn koning aan de schaakjes van de tegenstander te onttrekken en vervolgens om de dames te ruilen. Toen besliste de pluspion. Mark Hoogendijk revancheerde zich voor zijn nederlaag in de vorige ronde door winst op Arend van der Burg. Arend moet nog beginnen met punten scoren. De partij tussen Arnout Wegerif en Kees Duisterwinkel eindigde in remise.
Tot ieders vreugde was Albert Dijkenga weer van de partij. Gezondheidsproblemen spelen hem parten, maar een avondje schaken doet de mens goed. Houen zo, Albert!
Natuurlijk valt er na twee ronden nog weinig te zeggen over het verloop van de competitie. Tom gaat met twee punten aan kop, maar er zijn zes spelers met een 100% score. Dat het dit jaar weer een spannende strijd om de ereplaatsen wordt, staat wel vast.