Het eerste team heeft in Groningen met 5½-2½ gewonnen van het derde van het eerbiedwaardige schaakgenootschap Staunton. Missie volbracht - er moest gewonnen worden om in de titelrace te blijven. Ons team begon voortvarend door een bliksemzege van Henk van Bemmel. Henk kwam in de opening al heel goed te staan en liet er daarna geen gras meer over groeien. Zo’n snelle winstpartij is altijd een flinke steun in de rug voor de rest van het team. Tom Visser volgde het voorbeeld van Henk al gauw met een goede overwinning. Hij kreeg met wit ruimtevoordeel waardoor zwart onder groeiende druk kwam te staan. Even leek hij met zijn dame te kunnen binnendringen, maar dat stelde weinig voor en Tom maakte het snel uit. Aan bord 1 speelde Ward Romeijnders remise, tot zijn grote opluchting. Hij stond volgens eigen zeggen verloren op het moment dat zijn tegenstander remise aanbood. Mogelijk was hij geïmponeerd door Wards hoge rating. Teamcaptain Dick Dalmolen scoorde eveneens het volle punt. Vastberaden als altijd. Hij won een pion, daarna nog een en vervolgens de partij. Nadat ook Ger Battjes had gewonnen was de overwinning binnen. Ger speelde tegen een jongeman die sterker speelde dan zijn lage rating zou verwachten. Het werd een bezienswaardige partij, waarin Ger een toren en twee lopers voor de dame kreeg, plus veel activiteit. Dat was hem wel toevertrouwd. Ruurd Kunnen voerde de score verder op door zijn tegenstander in het eindspel te verschalken. Twee partijen duurden tot in de kleine uurtjes. Johan Zwanepol verloor met zwart een zware partij tegen een goed voorbereide tegenstander. Een bezoekje aan onze website had hem geleerd dat Johan met zwart tegen e4 de Svesjnikov-variant van het Siciliaans speelt en dat hij daarmee tegen Ward minder goede ervaringen had opgedaan. Een goede les voor de verslaggevers - dergelijke ontboezemingen zult u niet meer aantreffen op onze webstek! De Stauntonman had dus de Svesjnikov voorbereid en gezorgd dat hij tegenover Johan kwam te zitten. Wij spelen in een vaste opstelling, dus dat was ook niet moeilijk. Al deze voorbereidingen hadden succes. De variant kwam op het bord en wit ruilde een paard tegen drie pionnen. Zwart moet in zulke stellingen proberen actief te worden met zijn extra stuk, liefst door een koningsaanval, maar dat lukte Johan niet. De vijandelijke pionnen konden oprukken en beslisten uiteindelijk de partij. Lieuwe Boskma was, niet voor de eerste keer, als laatste klaar. Hij was slecht uit de opening gekomen, had weinig ruimte en stond onder zware druk, maar hij bleef taai verzet bieden. Helaas bleken al zijn inspanningen en inventiviteit onvoldoende om het vege lijf te redden.
Roden 1 staat nu op de eerste plaats in de 1e klasse B, maar onze voornaamste rivaal, Lewenborg 2, heeft een wedstrijd minder gespeeld. In de laatste ronde spelen wij tegen elkaar.
Roden 2 heeft de mooie prestatie van het eerste niet kunnen evenaren. In de 1e klasse A verloor het tweede met 6-2 van het hooggeplaatste ESG 1 uit Emmen. Aan bord 1 leverde Jan Duisterwinkel een geweldige prestatie door zijn op papier veel sterkere tegenstander op remise te houden. Ook Theo Wolthekker deed weer van zich spreken door zijn tegenstander te verrassen met een tactisch goed opgezette aanval en een nog beter eindspel. Jeppe Teensma worstelde lang maar moest uiteindelijk toch de Koning omleggen. Jan van Spijker kreeg het Falkbeer tegengambiet als antwoord op zijn gebruikelijke Koningsgambiet, en deze partij eindigde na een aantal onnauwkeurigheden van beide kanten als een terechte remise. Roden 2 staat samen met ESG 2 op de laatste plaats. Ook deze twee teams spelen in de laatste ronde tegen elkaar, en ook dit duel zou wel eens beslissend kunnen zijn - voor degradatie wel te verstaan.
Doordat er twee externe wedstrijden waren, werden in de interne competitie maar en paar partijen gespeeld. Arend van der Burgh strafte slordig spel van Arnold Meijster resoluut af en Jannie Russchen won van Kees Duisterwinkel.