We hebben gewonnen tegen het vijfde team van de “Groninger Combinatie”!

Hoewel op papier favoriet, moest de winst uit de tenen komen. Pas in de allerlaatste partij, toen de klok al naar de kleine uurtjes kroop, kon Johan Zwanepol het beslissende punt binnenhalen.

De wedstrijd begon slecht voor Roden doordat Dick Dalmolen in een ziedende koningsaanval ten onder ging. Ruurd Kunnen en Tom Visser waren bovendien slecht uit de opening gekomen. Er stond gelukkig wel iets tegenover. Ward Romeijnders slaagde er aan het eerste bord in allerlei vervelende dreiginkjes te neutraliseren. Remise was het resultaat.

Ger Battjes voerde een puik gespeelde partij naar winst. We kwamen weer op achterstand doordat Lieuwe Boskma in een goede stand een stuk verspeelde. Tom Visser trok de stand weer gelijk door een sterk middenspel. Winst van Henk van Bemmel en verlies van Ruurd Kunnen zorgde voor een 3½-3½ stand.

Johan Zwanepol was de hele avond in de aanval. Misschien had hij doortastender moeten zijn, of misschien speelde zijn tegenstander erg inventief, feit was dat de partij in remise dreigde te verzanden. Het tij keerde juist op tijd, toen Zwanepol een vrijpion kon creëren, die niet meer kon worden gestopt. Alle lof voor deze prestatie van Johan; wat een doorzettingsvermogen!

We staan voorlopig tweede in de eerste klasse B. Aan de leiding gaat Lewenborg 2 dat beide wedstrijden heeft gewonnen.

In de interne competitie veranderde weinig en ging het meer om de amusementswaarde. Hierbij was de partij tussen de gebroeders Jan en Kees Duisterwinkel een trekpleister. Jan won overtuigend. Kees beaamde dat zijn broer weer de sterkere was. In ieder geval had Jan zijn stukken eerder geactiveerd dan zijn broer die wat reactief speelde.

Jan van Spijker speelde met wit een zeer levendige partij tegen Theo, die een aanvallende doch enigszins tochtige stelling op het bord had getoverd. Theo zou het, na afruil van de stukken, tegen een vrijpion van wit moeten afleggen. Daarom probeerde hij de druk op Jan's stelling te vergroten. Jan rekende de stelling goed door en remise was het resultaat.

Jeppe kwam met zwart tegen Henk Kouwenberg sterk uit de opening en wist dit voordeel bekwaam uit te bouwen met de winst als beloning.

Arnold Meister gaf in een volledig gelijkstaand eindspel zomaar een pion weg tegen Arnout Wegerif en teleurgesteld gaf hij zijn partij op. Derk Holman had het vizier tegen Jannie weer op scherp met een overtuigende overwinning als resultaat.

Frans probeerde met wit een aan het bord verzonnen eigen variant op de Grunfeld opening. Deze variant was zo slecht dat Arend de winst heel snel naar zich toe trok.

Ab en Bob waren goed tegen elkaar opgewassen, remise. Jan Pezij kon het niet bolwerken tegen een aanvallend spelende Cees Hageman die met zijn zwarte stukken langzaam een beslissend overwicht creëerde.