Afgelopen maandag heeft schaakclub Roden zijn jaarlijkse ledenvergadering gehouden. Dat was tegelijkertijd de start van een nieuw seizoen.
De club is optimistisch. Financieel zit het goed, we hebben een mooie speellocatie, het Ot & Sientoernooi heeft inmiddels een vaste plaats op de regionale schaakkalender verworven en het Basisscholen Schaakkampioenschap van de gemeente Noordenveld was een geweldig schaakfeest met zo’n honderd deelnemers. En het belangrijkste: iedereen gaat goed met elkaar om.
Voorzitter Lieuwe Boskma: In vergelijking met veel andere schaakclubs in de regio en landelijk staan wij er goed voor. Er is maar heel weinig verloop. Dat is een aanwijzing dat de leden het naar hun zin hebben. Het is kortweg een gezellige club. Hoewel er in elke partij fanatiek op winst wordt gespeeld, weet iedereen dat hij of zij geen grootmeester is en dat ook niet zal worden. Het kloppend hart van de vereniging is de interne competitie en dat willen we zo houden. Toch doet de vereniging ook mee aan de regionale clubcompetitie (de NOSBO-competitie), met wisselend succes. Onze speellocatie in het Trefpunt, in de Scheepstraschool bij de Brink in hartje Roden, draagt in belangrijke mate bij aan de prettige sfeer.
Als gezelligheid zo’n belangrijke doelstelling is, waarom zou je dan juist gaan schaken? Is klaverjassen of bridgen niet leuker?
Boskma: Klaverjassen en bridgen zijn ook leuk. Wat je het leukste vindt is een kwestie van smaak. Schaken is een fascinerend spel met een lange, rijke geschiedenis, maar toch modern. Op een van onze trainingen bespraken we een partij uit 1914. Die werd dus vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog gespeeld. Maar hij is nu nog relevant en we hebben hem geanalyseerd met behulp van een schaakcomputer.
Is er nog plaats voor nieuwe leden?
Boskma: Jazeker. Op de ALV hebben we afgesproken speciale aandacht te schenken aan nieuwe leden. Op de eerste clubavonden van het seizoen gaan de deuren wijd open voor geïnteresseerde niet-leden. Wie wil niet kennismaken met een club als schaakclub Roden? De mensen worden opgevangen, er wordt besproken wat ze van de club verwachten. Van onze kant vertellen wij wat wij te bieden hebben: interne en externe competities, clubblad, website, trainingen, enz. Bij voldoende belangstelling willen we schaaklessen voor beginners gaan geven. Als je “vroeger” hebt geschaakt en overweegt het weer eens op te pakken, is het nu een goed moment om in te stappen. De eerste avond is 4 september, om 19.30 uur in het Trefpunt.
En de jeugd?
Boskma: Natuurlijk ook voor de jeugd. We hebben een aparte jeugdafdeling. Die begint om 18.30 uur. Alle informatie is te vinden op www.schaakclub-Roden.nl.