Een stijlvollere afsluiting van het seizoen hadden de heren van het tweede team zich niet kunnen wensen. Een kampioenswedstrijd tegen de SISSA Sisters dan wel het zesde externe team van SISSA. In clubtenue, een strak T- shirt met op de rug “De SISSA Sisters”  betraden de dames het strijd toneel. Het getuigt van een sterk karakter en een goede wedstrijdmentaliteit dat Jan, Ale, Jan, Olaus Jeppe en Menno het hoofd koel en de ogen op het bord gericht hielden.

Bravo mannen, en dan nog met 4-2 winnen. Jan van Spijker, onze teamcaptain, heeft na zijn verloren partij tegen een sterk spelende Dionne Wigboldes, vast extra waardering voor zijn mede teamgenoten. Inderdaad, zo eenvoudig was het niet. De wetenschap dat er anderhalf bordpunt nodig waren om kampioen te worden van de tweede klasse A van de NOSBO legde in eerste instantie enige druk op de meeste spelers behalve op Jan Duisterwinkel aan bord zes.

roden2 kampioenswedstrijdNuchter en koelbloedig spelend won hij al snel een volle toren en had hij na ruim een uur tegen Ilse Verburg de winst op zak. Nog een half punt dus. Gezien de stellingen op de overige 5 borden was er nog niets zeker. De SISSA Sisters  speelden op de toppen van hun kunnen en werden nog eens extra gemotiveerd toen drie partners in wielerkleding de speelzaal op zijn kop zetten. Beduusd informeerde ik bij onze internationale arbiter of korte broeken en lang behaarde benen wel waren toegestaan tijdens schaakwedstrijden. Johan verzekerde mij dat er geen sprake was van onreglementair gedrag.

De felle strijd op de borden had spoedig weer mijn volle aandacht vooral de partij van Ale Bakker tegen Famke Ferwerda op bord 5. Ale had een eindspel op het bord met één pion minder en lopers van ongelijke kleur.  Hij wist deze stelling in evenwicht te houden en na enkele winstpogingen bood Famke remise aan. We zijn kampioen! De wielerliefhebbers pakten hun racefietsen en vertrokken na ons sportief te hebben gefeliciteerd.

Denk nu niet dat de overige spelers het wel voor gezien hielden. Zo weigerde Olaus op bord drie een remise aanbod van Maria Brugsma en wist als laatste op deze gedenkwaardige avond zijn partij te winnen.  Jeppe had aan bord 2 een zwaar bevochten remise tegen Annemarie Avezaat en Menno speelde aan bord 1 een zeer sterke partij tegen Sophie Welling die met een rating van ruim 100 punten meer toch wel favoriet was. Maar Menno rondde zijn aanval bekwaam af en won.

Een 4-2 overwinning, een zwaar bevochten resultaat om trots op te zijn!