We hebben in ons 50e jubileumjaar drie belangrijke evenementen geprogrammeerd. De eerste was het Grand-Prix jeugdtoernooi op 14 mei, de derde is de komende ontmoeting met onze vrienden in Litomyšl september a.s. en - niet onbelangrijk - daartussen onze jubileumdag op 21 mei. Het bestuur had zich ten doel gesteld onze leden en oud-leden een aantrekkelijk programma aan te bieden, waarbij onderlinge verbondenheid en gezelligheid voorop zou staan. En met de wijsheid achteraf kunnen we zeggen, dat we daar beslist in geslaagd zijn. Voor de middag hadden we de 27-jarige Fries-Groningse grootmeester Jan Werle uitgenodigd, met een FIDE-rating van 2549 Nederlands 13e sterkste schaker.

janwerleJan nam het in een klok­simultaan op tegen vier groepjes leden en oud-leden van onze club, een voor zover wij weten nog niet eerder uitgeprobeerde formule. Het bijzondere hieraan was dat de groepjes onderling mochten overleggen over de beste tegen Jan te spelen zet en zelfs op een apart bord mochten analyseren hoe die zet in het vervolg van de partij zou uitpakken. Hoe dit in de praktijk in zijn werk ging en hoe uiterst serieus een ieder hiermee bezig was, kunt u elders op de site zien en naspelen (hoofdmenu: fotogalerij en lustrum­partijen tegen Jan Werle). Groep 4 moest met een stuk achter Jan als eerste Jan feliciteren met zijn overwinning. Eerder had de groep een door Jan gespeelde zet over het hoofd gezien, maar dat was voor Jan geen probleem. Genereus bood hij aan de stelling terug te brengen in de positie vóór de over het hoofd geziene zet. Vervolgens liet groep 3 zich door Jan verschalken met een paardvork, waarbij de dame het veld moest ruimen. 2-0 voor de grootmeester. De stellingen op de borden 1 en 2 waren buitengewoon spannend. Groep 2 maakte handig gebruik van het feit dat ook Jan enigszins in tijdnood was en bood op een tactisch moment remise aan. Na de ongeveer gelijke stelling nog een keer goed bekeken te hebben, besloot Jan de remise aan te nemen. Groep 1 had ook met tijdnood te kampen en moest ervaren dat de grootmeester zijn kansen veel eerder op waarde had geschat dan waartoe wij, bescheiden clubspelers, doorgaans in staat zijn. Ook zij moesten hun meerdere in Jan erkennen, zodat de eindstand werd bepaald op 3½ - ½ in het voordeel van Jan. Jan liet in een interessante en leerzame eind­beschouwing van de partijen zien, waar en op welke wijze de groepjes het beter hadden kunnen doen. Groep 2 wees Jan er bijv. op, dat hij blijkbaar een kwaliteitswinst over het hoofd had gezien, waarna Jan uitlegde dat hij de winst van de kwaliteit wel degelijk in zijn over­wegingen had betrokken, maar dat hij de toren niet had genomen vanwege gevaarlijke tegenkansen langs de lange diagonaal tegen zijn op de tocht staande koning. En zo leerden we dat je niet ieder aangeboden hapje zomaar moet verorberen.

's Avonds onder andere een flitsende jubileumtoespraak van onze voorzitter en een genoeglijke en gezellige zit op het terras met de nodige drankjes en de door De Zwerfsteen uitstekend verzorgde barbecue met begeleidende salades. De sfeer zat er meteen goed in. Ale's echtgenote Tineke bood ons met haar felicitaties en warme woorden een paar lekkernijen aan. De voorzitter vertelde de dames in het gezelschap op amusante wijze over de bijzondere kwaliteiten van hun schakende partners. De avond werd door Ger binnen besloten met een lezing met ‘lichtbeelden'. We kennen Ger allemaal als een begenadigd verteller en ditmaal was zijn verzameling van in Istanboel opgeduikelde schaak­prenten onderwerp van een boeiende lezing. Aan het eind van de avond vielen ons louter positieve en enthousiaste reacties ten deel. Wij als bestuur realiseren ons echter heel goed dat zo'n bijeenkomst nooit kan slagen, zonder de inbreng en  medewerking van degenen die eraan deelnemen. Wij willen onze aanwezige leden en de oud-leden Pieter Doller, Rudie Frieswijk, Geert Willems en Peter van der Velde daarvoor bij deze hartelijk dank zeggen. Op naar het volgende lustrum !!!