Het lijkt al weer langere tijd geleden maar Roden 3 trad recentelijk aan tegen Ten Boer 2. Daar werd met ½ - 3½ degelijk van gewonnen. Bij het enige gelijkspel van Maurice Cox had er nog wel iets meer ingezeten, de einduitslag had dus nog gunstiger kunnen uitpakken. Zo halverwege de NOSBO-competities tijd voor een tussenbalans.

In de eerste klasse B houdt Roden 1 met tien uit zes de leiding, direct gevolgd door Veendam dat slecht één bordpunt minder sprokkelde. Dwingeloo, Unitas 5 en het Kasteel 2 staan dit seizoen nog op het programma, van Unitas wordt de meeste tegenstand verwacht, maar laten we ons niet vergallopperen aan de twee andere tegenstanders. Het programma van Veendam (en Unitas) liegt er ook niet om. Op papier ziet dat er zwaarder uit. Met de hete adem in de nek van schaakclub Veendam allemaal erg spannend. Voor een kampioenskandidaat wordt er goed gescoord, Henk van Bemmel (5½ uit 6!) en Lieuwe Boskma (5 uit 6) zetten de beste individuele prestaties neer.

Na de degradatie van vorig jaar valt de prestatie die Roden 2 neerzet tegen. Met twee matchpunten uit drie (8 bordpunten) bezet dat team met schaakvereniging Rochade de gedeelde vijfde plaats. Roden 3 doet dat beter. Met een 50%-score uit vier wedstrijden en tien van de zestien bordpunten kunnen zij de derde plek claimen.

Deze week stond in het teken van de tweede avond rapid. De opkomst en sfeer waren goed, ronde vijf tot en met acht werden afgewerkt, er kwamen leuke partijen op het bord. Na tweederde van deze competitie is er veel ongelijkheid in de stand. Veel spelers zijn niet in de gelegenheid geweest aan alle acht ronden deel te nemen. Met nog vier ronden in het verschiet zal dit beeld straks meer worden rechtgetrokken. Ger Battjes, Tom Visser, Dick Dalmolen en Ale Bakker lijken op dit moment de beste papieren te hebben voor de eindoverwinning. Achttien april a.s. weten we meer.