Roden 1 kwam dit seizoen voor de vijfde keer uit in klasse 1A van de onderbond en won verdiend van HSP 2 uit Hoogezand-Sappemeer. Einduitslag 7 - 1. Ger Battjes en Ward Romeijnders remiseerden, de andere zes spelers brachten het allen tot een belangrijke winst. Met een gemiddelde teamscore van +75% (31 van de max 40 bordpunten) nestelt ons vlaggenschip zich met 10 uit 5 matches stevig aan de kop. Maar dat zijn ze ook wel een beetje aan hun ratinggemiddelde verplicht. Onderschatting van de komende tegenstanders kan alleen nog roet in het eten gooien. Spelen we volgend jaar weer in de Promotieklasse?  Daar lijkt het wel op.

Maurice Cox wilde deze maandag vroeg naar bed. In een slechte, maar nog echt niet verloren stelling gaf hij erg snel op. Dat mag je doen als je tegen meesters en grootmeesters speelt, Maurice, maar niet bij ons op de schaakclub. Frits Bosman nam het cadeautje met plezier in ontvangst. Bob van Maanen trad aan tegen Gijs Hager en kwam ook snel duidelijk slechter te staan. Maar Bob zit anders in elkaar dan Maurice, hij streed wel en wist er uiteindelijk nog een winst uit te slepen. Wel een beetje geholpen door ondegelijk spel van Gijs. Leen van der Heiden vond zijn Waterloo. Tot dusver ongeslagen moest Majid Hashemy er eerst aan te pas komen om hem een halt toe te roepen. Jan van Spijker kwam met het schitterende koningsgambiet, hij was dus van alles op het schaakbord van plan, maar gaf, toen uw rubriekschrijver even met hem stond te praten, pardoes een stuk weg. Game over, Jan. Ik heb hem die avond niet meer gezien en hij duldt mij zeker niet meer in de nabijheid van zijn bord. Dat een remisepartij toch bloedstollend spannend en boeiend kan zijn bewezen Kees Duisterwinkel en Cees Hageman. De hele partij aan weerszijden de vlam in de pan en op het bord kwamen een aantal zeer gecompliceerde stellingen tot stand. Beide schakers waren op het eind van de avond erover eens dat deze partij geen verliezer verdiende. Een mooie partij om in het januari-februarinummer van de Roder Loper nader te analyseren. Wie van de twee spelers pakt dat op? Tot slot mochten we Albert Dijkenga op schaakavond begroeten. Albert trof Arnold Meijster, niet de zwakste schaker van onze club tegenover zich en wist mede daardoor onvoldoende tegenstand te bieden. Volgende keer graag een zwakkere tegenstander voor hem. Wees gerust Albert, ook die hebben we volop in de aanbieding. De volgende partij speel je tegen mij.