Roden 1 wint met grote cijfers

De eerste externe competitiewedstrijd van ons eerste achttal tegen het op ratingpunten zwakkere Groningen 5 werd met grote cijfers, maar ook enigszins geflatteerd gewonnen. Geen enkele partij ging voor onze schakers verloren en met vier overwinningen en vier remises leverde dat belangrijke match- en vele bordpunten op. Einduitslag 6 – 2. Een mooie start van een nieuwe competitie.

De eerste overwinning van de avond kwam op naam van Menno Keizer, die dit seizoen voor het eerst een basisplaats in het eerste team vervulde. Je partij (snel) winnen is dan een mooie binnenkomer. Spoedig daarna remiseerde Ger Battjes aan het eerste bord. Henk van Bemmel zette voor zijn tegenstander al direct na de opening een lastig pionvorkje uit, dat kort daarop leidde tot stukwinst en uiteindelijk het team een vol punt opleverde. Door de twee andere overwinningen (Bernard Bos en Tom Visser) was al vroeg in de avond duidelijk dat de eindoverwinning ons niet meer kon ontgaan, de spanning was er af. Tom bracht zijn Siciliaanse verdediging met weinig overtuiging, zijn partijwinst was tamelijk onverdiend. Lieuwe Boskma, Ward Romeijnders en Dick Dalmolen kwamen remise overeen. Dick had daar minder vrede mee en zette zijn strijd tot laat in de avond voort, maar ontkwam er niet aan het laatste punt toch te moeten delen.

Over drie weken reizen we voor de tweede ronde af naar Haren waar altijd veel strijd wordt verwacht. Echter voordat het zover is treedt ons tweede team volgende week aan voor de bekercompetitie met schaakclub Bedum als tegenstander.

roden-groningen5