“De Krant” derde ronde interne competitie

Een enkele partij uitgezonderd, kwamen er in de derde ronde weinig verrassende uitslagen tot stand. Twee matches duurden niet erg lang. Majid Hashemy verloor van veelvoudig clubkampioen Ger Battjes, Cees Hageman kreeg een gigantisch pak slaag van Jan van Spijker. Jan had zijn Franse opening weer eens van stal gehaald, zijn wapen dat hem recentelijk al enkele belangrijke punten heeft opgeleverd. In een mum van tijd was de complete koningsvleugel van zwart weggeslagen en waren de gevaren voor zwart niet meer te elimineren. Tacticus Theo Wolthekker, voor velen een lastige tegenstander, verloor op deze avond van Dick Dalmolen en ik kan mij niet meer herinneren dat in hun onderlinge treffen de winst in Theo’s voordeel uitpakte. Heeft Theo in Dick zo langzamerhand zijn Angstgegner gevonden? Henk van Bemmel wees in een iets slechtere positie een remiseaanbod van de hand en maakte daarmee tevens aan zijn tegenstander duidelijk wie de beste schaker van de twee is. Was het bluf? Henk won. Tom Visser trof Ward Romeijnders tegenover zich. In een Hollandse partij had Tom door een ruimteoverwicht de betere stelling, zwart stond iets gedrongen. Maar beide kampioenskandidaten namen geen enkel risico, ze wilden beiden in ieder geval niet verliezen. Aan het eind van de avond kwamen zij remise overeen en daarmee werd de vrede getekend.

Na de degradatie vorig jaar uit de promotieklasse, treedt ons eerste team maandag a.s. aan voor de eerste partij in de externe competitie van de eerste klasse onderbond. Groningen-5 is de bezoekende tegenstander. Een nieuwe competitie, nieuwe kansen. Met een stevige winst kan het team de eerste aanzet van het bewijs leveren, dat ons vlaggenschip niet in deze klasse thuishoort. Maar laten we onze tegenstander niet onderschatten. Eerst maar winnen, dan pas kijken naar de doelpunten. Ik houd de belangstellende lezer op de hoogte.