Op 4 Maart hebben we zwaar gestreden tegen Oostermoer (Zuidlaren). Leuke club, die zich net als wijzelf probeert te handhaven in de promotieklasse. Ik mag dit stukje voor onze site schrijven omdat de problemen begonnen bij mij, met een catastrofale "schaakgedachtenverwisseling" (mooi woord). Na een beetje moeizame opening ontstond een middenspel waarin hij sterke lopers had en mijn structuur niet helemaal gezond was. Op diverse momenten had ik veel betere zetten kunnen doen dan ik deed, ik ben een oen. Toch weet ik het redelijk op te lossen, en door opstoot van e5 wordt pionruil afgedwongen en zijn sterkste loper geblokkeerd, waarna ik opeens zeker niet meer slechter sta, en waarbij ik dan ook met een goed gevoel remise aanbiedt. Niks aan de hand zou je zeggen, en ik ga een rivellaatje voor ons halen. Hij kijkt bij terugkomst diepverbaasd. Totdat ik opeens tot mijn afgrijzen zie dat ik in m'n hoofd een zet overgeslagen heb, in gedachten al een zet verder ben, en de te ruilen pion niet teruggeslagen heb maar met een loper alvast de daarna geplande stukkenruil inzet. Waauw, kost me een stuk. Mijn remiseaanbod heb ik meteen omgezet in opgave. Hoe is het mogelijk, mea culpa, nee mea maxima culpa. Toen gebeurde er een hele tijd niets. Ik was al aan de wijn, de rest zweette. Ward was het volgende slachtoffer. Hij gaf een pionnetje weg, en kwam in een eindspel met loper + 4 pionnen tegen paard + 5 pionnen terecht. Ondanks doorbraakpogingen liep dit mis. 0-2.

Henk was de volgende, het was al laat. Henk speelde halma met de stukken (hij fietste overal overheen), toch zag het er heel goed uit. Helaas viel de vesting niet te kraken en werd het remise. Ger stond ondertussen een pion voor. Met een slimme doorbraak leek het alsof hij een pion teruggaf, maar in feite kwam z'n toren daarmee achter de linies waarna het mat of stukverlies was. Mooie overwinning voor Ger, op bord één ! We kregen weer een beetje hoop op een puntje. Toen kwam Tom z'n deceptie. Hij stond een paar pionnen voor en moest bij correct spel winnen. Wel keek z'n tegenstander met een toren en de dame akelig naar binnen. Een kleine onnauwkeurigheid en daarmee werd Tom onverwachts tactisch opgerold. Balen. Ik zag iets van herkenning in Tom z'n blik.

Ondertussen zat Jeppe tegen een eindspel aan te kijken met een pion minder, waar hij ook nog 2 pionnen van wist te maken (de wonderbaarlijke negatieve vermenigvuldiging). En K tegen K + 2 verbonden pionnen is niet te winnen, ook niet als deze aan de rand staan. Jeppe probeerde nog even de tegenstander op te winden door snel en luidruchtig op de klok te rammen, maar daar tuinde deze met nog 5 minuten op de klok niet in. Helaas, Jeppe !

Ondertussen stond de halve zaal rond het bord van Frans, daar was zoals zo vaak spektakel. Frans had een dame, een stuk of 6 pionnen en een continue net-niet-mat-staande koning. De tegenstander had 2 torens en wat minder pionnen. Iedereen hield z'n adem in, een tijdlang kon Frans alleen door schaakjes het mat-in-één afwenden. In een serie van ca 100 schaakjes werd 2 maal een pion gesnoept waarmee het matgevaar verminderde, en in tijdnood ook nog een toren met vork gegeten. Mooi werk, Frans ! De apotheose kwam van Dick, die dit jaar solide speelt.  De stelling ging mij boven de pet, ik zag slechts scherven van plannen. Beiden een toren en een stuk geloof ik, en elk wat pionnen die net niet konden doorlopen, het zag er verschrikkelijk uit met elk een pion op de 7de rij. Ik weet niet hoe hij het foezelde, maar Dick wist de tegenstander te dwingen tot investering van het stuk in de verre pion. Ha. Een paar zetten later zat dat punt in de pocket. 3.5-4.5 dus, weer net verloren. Had ik maar niet zo stom ....  Nee, komop, er volgen nog een paar wedstrijden. Het gaat "zwaar" dit jaar met ons 1e team. Ondanks dat we uiteraard in potentie de beste club van Noord Nederland zijn, verliezen we steeds net. Tijd voor teambuilding, een goeie toespraak van deskundigen, andere wijn, een nieuw openingsboekje, cursus "opletten voor beginners", nooit meer rivella, ..........